Mitsubishi Klub Egyes�let
Mitsubishi Lancer Safety Car Mitsubishi Race Car Mitsubishi I-mev Mitsubishi Space Star

i-MiEV avagy a Mitsubishi legújabb elektromos meghajtású aut

2008-12-29 08:10:55
Írta: Gabo

i-miev1

Csatlakozva a mai trendhez, mely szerint környezetbarát, a környezetünket kevésbé terhelő gépjárműveket kell tervezni és üzemeltetni a Mitsubishi is elkötelezte magát egy alternatív hajtás fejlesztése mellett. A hosszas fejlesztőmunka eredménye az i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle), teljesen elektromos hajtású kisautó, melynek szériagyártását és forgalmazását 2009-ben kezdik meg Japánban.

Elektromos meghajtású autó már a 70-es években. 

 
A hetvenes évek elején a japán gazdaság gyors növekedésekor egyre inkább előtérbe került a légszennyezés kérdése, ezért több autógyártó – köztük a Mitsubishi Motors – a probléma megoldásán kezdett dolgozni. Legtöbben elektromos hajtású autó fejlesztésébe kezdtek, mert ezt a technológiát gondolták a leghatásosabbnak a légszennyezés csökkentése érdekében. A Mitsubishi Motors egy villamos energia szolgáltató vállalattal karöltve készítette el a Minica Van EV és a Minicab EV (1. ábra) elektromos meghajtású autókat, melyekből összesen 108 darabot gyártottak és adtak el.

miniciew 

1. ábra: Minicab EV

A fejlesztés folytatódott, 1979-ben a Delica elektromos változatát dobta piacra a Mitsubishi, 1983-ban pedig a Minica Econot, válaszul a légszennyezésre és az olajválságra.
A kilencvenes évekre a globális felmelegedés miatt az ózonréteg védelme, a CO2 emisszió csökkentése vált a legfontosabb témává. A Mitsubishi természetesen folytatta az elektromos hajtású autók fejlesztését, elkészítették az egyik legnépszerűbb modell, a Lancer elektromos változatát. A legyártott autók egy villamos energia szolgáltatóhoz kerültek.
A szigorú emissziós határértékeiről híres Kaliforniában elindult a ZEV (Zero Emission Vehicle) program. A programban kiválasztott
autógyártók vettek részt, a cél nulla károsanyag emisszióval rendelkező járművek fejlesztése volt. Bár a Mitsubishi nem volt a kiválasztottak között – vagyis több ideje lett volna ilyen autók fejlesztésére, mint a kiválasztottaknak – mégis aktívan kezdte továbbfejleszteni meglévő elektromos hajtásait. Ennek eredményeképpen született meg az FTO modell elektromos változata 1998-ban, majd 2001-ben az Eclipse sportautó is hasonló hajtást kapott. Ezeket a modelleket már nem a hagyományos ólomakkumulátorokkal szerelték fel, hanem sokkal nagyobb kapacitással és enegiasűrűséggel bíró lítium-ion akkumulátorokkal.
Az elmúlt években több modellen is próbálkoztak a kerákagymotoros hajtással. Elkészült az Eclipse, a Colt és a Lancer Evolution (2. ábra) is ilyen változatban, de a közelmúltban minden energiával a 2009 nyarán, Japánban debütáló i MiEV fejlesztésére koncentráltak a gyár mérnökei, hogy az elsők között dobhassák piacra nagy szériában a teljesen elektromos hajtásrendszerrel felszerelt autót.

lancerimiev 

 2. ábra: Lancer Evolution MIEV

A cikk folytatását a Három Gyémánt 2009. februári számában olvashatjátok!

(Megjelent még: Autótechnika 2008 decemberi szám)

Gabo

Hozzászólások

» Eddig még nem szólt hozzá senki.

www.coolio.hu & www.bereilaszlo.hu