Mitsubishi Klub Egyes�let
Mitsubishi Lancer Safety Car Mitsubishi Race Car Mitsubishi I-mev Mitsubishi Space Star

DAKAR 2009: 14. SZAKASZ EREDMÉNY

2009-01-18 08:18:18
Írta: Norbi

dakar2009

Elérkezett a 2009-es Dakar-rali utolsó napja, ma Buenos Airesben megtartják az ünnepélyes célbaérést. A szombati napon, a 14. szakasz teljesítése után már minden célbaérő csapat Buenos Airesben ünnepelhetett.

A 14. szakaszon a versenyt is megynerő Giniel de Villiers-Dirk von Zitzewitz (VW Touareg) ért be elsőként, őket a negyedik helyen követte a Mitsubishi egyetlen célbaérő gyári egysége, a Roma-Cruz Senra páros 38 másodperc hátránnyal.
A VW-csapat véghezvitte eredeti célját, miszerint ők lesznek az első gyár a Dakar történetében, akik dízel motorral hajtott autóval nyerik meg a viadalt. A második helyet is egy Touareg szerezte meg, Mark Millerrel a volánnál. Gratulálunk a VW-csapatnak a teljesítményükért. A hírek szerint ez volt az utolsó ralija a csapatnak, a VW más versenysorozatban szeretne résztvenni a továbbiakban. Kérdés, hogy a mostani győzelem hogyan befolyásolja majd a végleges döntésüket.
Joan Nani Roma és Lucas Cruz Senra végül a 10. helyen fejezte be a debütáló Rácing Lancerrel a 2009-es Dakart. A hatodik helyüket pár nappal ezelőtt veszítették el egy 10 órás büntetésnek köszönhetően. Mint már említettem a csütörtöki szakaszon nagyon sokan a pályán ragadtak, a versenybíróság úgy döntött, hogy a gyorsasági 175. kilométerénél leterelik őket a pályáról és normál úton kell megközelíteiük a tábort. Sajnos Romaék is a bentragadtak között voltak, ugyanis elektromos gonjuk volt az autóval, meg kellett várni a versenykamiont. A kiterelt versenyzők 1-2 óra büntetést kaptak és a leterelésig teljesített idejüket a teljes szakaszra vették figyelembe. Viszont a 175. és a 220. km között volt a legnehezebb a szakasz, így akik teljesítették ezt is, rosszabbul jártak, mint akiket letereltek. Ezért az egyik magyar versenyző, Szalay Balázs (aki egyetlen magyarként teljesítette azt a közel 50 km-t) írásbeli észrevételt tett a versenybíróságnál. Ezt 30 versenyzőtársa aláírta, valamint csatlakozott a VW-csapat is. A versenybíróság megfontolta az észrevételt és a szakaszt nem teljesítő versenyzőknek további 10 órás büntetést szabott ki. Így csúszott vissza Roma a hatodik helyről a tizedikre. Az ügy pikantériája, hogy Palik Lászlót is megbüntették, aki a 12. helyről a 21.-re esett vissza. Azt hiszem lesz ennek még utóhangja, ha visszatérnek Magyarországra az érintett versenyzők.....
Visszatérve a Mitsubishihez: teljesen új autót fejlesztett a csapat, hiszen a régi Pajero Evo már nem vette fel a versenyt a VW dízel autóival. A verseny előtt 18000 km-t tesztelt a csapat és még az utolsó hetekben is az autón dolgoztak (miközben a mezőny nagy része már Dél-Amerika felé hajózott), hogy minden rendben legyen. Viszont a legjobb teszt egy verseny és ezen a versenyen előjöttek a gyenge pontok. Masuoka és navigátora Maimon voltak az első kiesők, rögtön a rali elején. Motorgondok miatt kellett feladniuk a küzdelmet. A második kieső Luc Alphand volt, akinek fel kellett adnia a küzdelmet, mert navigátora Gilles Picard rosszul lett és vissza kellett szállítani a gyorsaságiról a táborba. Harmadikként Stéphane Peterhansel adta fel, aki egy borulást még sikeresen "túlélt", de a két napra rá jelentkező motormelegedés már nem engedte továbbhaladni a versenyben. Így a második hétre egyedül maradt Roma, azzal a teherrel, hogy jó eredményt kell elérni, de mindenképpen ott kell lenni a célban, vagyis nem szabad hibázni. Az autónak voltak gondjai, de a szerelők fantasztikus munkával minden nap versenyképes autót adtak Romának. Az eredménytáblára nézve a 10. hely nem nevezhető túl jónak, de ha figyelembe vesszük, hogy ez volt az autó első Dakarja, valamint ez volt minden idők egyik legnehezebb Dakarja, akkor ez árnyalja valamennyire a képet. Úgy gondolom, hogy itt az idő is szerepet játszott, hiszen rövid idő alatt kellett ezt az autót kifejleszteni és megépíteni, majd tesztelni. Mostmár kész van, rengeteg tapasztalatot szereztek vele, ezt felhasználva a következő egy évben a hibák kijavítására és a teljesítmény fokozására kell helyezni a hangsúlyt. Hajrá Mitsubishi a 2010-es Dakarra!
 
A magyarok közül elsőként említeném meg Liszi Lászlót, aki teljesítette a kitűzött célt, elérte a Pajeroval Buenos Airest. A rali során sok hibával kellett szembenézniük (pl. lengőkar törés), de sikerült mindig megoldani a feladatot és bevinni a Pajerot a célba. Sokszor kitűnő eredményeket is produkáltak, így az összetettben az 52. helyet szerzte meg Liszi László és Fenesi József, ezzel a nyolcadik legjobb Mitsubishit vezető páros lettek. Az össz idejük: 118 óra 38 perc 59 másodperc. Azt hiszem nekik is szívből gratulálhatunk, hogy ezen a nehéz Dakaron si sikerült végigmenniük! Hozzá kell tenni, hogy Liszinek nincs versenykamionja, így a mért szakaszokon csakis magukra számíthattak, ha gondjuk támadt.
Palik László a 21. helyen fejezte be a versenyt, ebben az eredményben benne van a 10 órás időbüntetés is. Az eredmény még nem hivatalos, mert Palik megóvta a versenybíróság döntését. Ettől függetlenül a legjobb magyarok voltak az időeredményeket tekintve. Palik mögött, a 22. helyen végzett Szalay Balázs, aki akkor vesztette el a reményt a jó eredményre, amikor eltörött az Opel kormánya, majd kiesett a hátvéd szerepét betöltő versenykamionja. 
Meg kell említeni azt a Mitsubishit, amelyik a legjobb eredményt érte el az összetettben. Ugyanis nem gyári Mitsubishi lett a legjobb, hanem a magyar licensszel versenyző Miroslav Zapletal, aki az L200-as géppel a szenzációs hetedik helyet szerezte meg.
A több mint 30 induló Mitsubishiből 15 érte el a célt, a versenyt összesen 90 autós fejezte be.
 
Nyilatkozatok:
 
Joan "Nani" Roma:
Jobb helyen szerettem volna végezni, de a pár nappal ezelőtti probléma miatt a legfontosabb az, hogy itt vagyunk. Megérkeztem Buenos Airesbe és ez annak köszönhető, hogy a csapat mögöttem állt, igazán, igazán kemény dolgoztak. Az autó tökéletes volt tegnap és ma és egyre jobb lesz. A kezelhetősége, a futómű, tökéletes.
Tudom mennyi munka négy autót megépíteni a Dakarra és amikor megérkeztem Valparaisoba (Chile) tudtam, hogy már csak én vagyok versenyben. A csapatban senki nem veszített a motivációából, mindenki folytatta keményen. Tegnap azt mondtam magamnak, hogy nyomnom, nyomnom, nyomnom kell és meg kell nyernem a szakaszt. Vállaltam némi kockázatot, de a szakaszgyőzelem mindenkinek szólt a csapatban.
A mai nap nem volt könnyű. Volt egy hátsó defektünk a CP1 után, sokkal lassabban fejeztük be a szakaszt. Fontos volt, hogy elérjük Buenos Airest, ez volt a cél.

 dakar200902



Lucas Cruz Senra:
Jó befejezés -top10. Nekem ez a verseny nagyon kemény volt. Nagyon meleg volt és az időjárás is nagyon nehéz volt. Az autóban megfelelő potenciál van, nagyon jó lesz, ha tovább dolgozunk a fejlesztésen.

dakar200903

A 14. szakasz eredménye:  

1 305 DE VILLIERS (ZAF)
VON ZITZEWITZ (DEU)
VOLKSWAGEN 01:35:43 00:00:00  
2 316 NOVITSKIY (RUS)
TYUPENKIN (RUS)
BMW 01:35:45 00:00:02  
3 317 HOLOWCZYC (POL)
FORTIN (BEL)
NISSAN 01:36:00 00:00:17  
4 304 ROMA (ESP)
CRUZ SENRA (ESP)
MITSUBISHI 01:36:21 00:00:38  
5 306 CHICHERIT (FRA)
BAUMEL (FRA)
BMW 01:36:33 00:00:50  
6 308 MILLER (USA)
PITCHFORD (ZAF)
VOLKSWAGEN 01:42:22 00:06:39  
7 330 KUIPERS (NLD)
PALMEIRO (PRT)
BMW 01:44:45 00:09:02  
8 328 KAHLE (DEU)
SCHUENEMANN (DEU)
HONDA 01:44:57 00:09:14  
9 362 GARLAND (AUS)
SUZUKI (AUS)
ISUZU 01:45:14 00:09:31  
10 327 TOLLEFSEN (NOR)
EVANS (GBR)
NISSAN 01:45:16 00:09:33  

Az összetett végeredménye (nem hivatalos az óvás miatt):  

1 305 DE VILLIERS (ZAF)
VON ZITZEWITZ (DEU)
VOLKSWAGEN 48:10:57 00:00:00  
2 308 MILLER (USA)
PITCHFORD (ZAF)
VOLKSWAGEN 48:19:56 00:08:59  
3 309 GORDON (USA)
GRIDER (USA)
HUMMER 49:57:12 01:46:15  
4 327 TOLLEFSEN (NOR)
EVANS (GBR)
NISSAN 54:15:31 06:04:34  
5 317 HOLOWCZYC (POL)
FORTIN (BEL)
NISSAN 54:48:46 06:37:49  
6 307 DEPPING (DEU)
GOTTSCHALK (DEU)
VOLKSWAGEN 56:54:26 08:43:29  
7 340 ZAPLETAL (CZE)
OUREDNICEK (CZE)
MITSUBISHI 59:14:05 11:03:08  
8 316 NOVITSKIY (RUS)
TYUPENKIN (RUS)
BMW 61:26:10 13:15:13  
9 306 CHICHERIT (FRA)
BAUMEL (FRA)
BMW 63:00:46 14:49:49 02:00:00
10 304 ROMA (ESP)
CRUZ SENRA (ESP)
MITSUBISHI 65:38:43 17:27:46  

...

21 331 PALIK (HUN)
DARAZSI (HUN)
NISSAN 75:33:16 27:22:19  
22 329 SZALAY (HUN)
BUNKOCZI (HUN)
OPEL 77:32:24 29:21:27 04:00:00

...

52 372 LISZI (HUN)
FENESI (HUN)
MITSUBISHI 119:38:49 71:27:52 04:00:00

Linkek:

Hivatalos beszámoló - Mitsubishi

Képek

Norbi

Hozzászólások

» Eddig még nem szólt hozzá senki.

www.coolio.hu & www.bereilaszlo.hu